Jutut Liitto Opiskelijakortti Edut Tapahtumat Opiskelijalle Lukiolaisopas Yhteystiedot

Katseet kohti lukiota, hallitus!

28.06.2012 07:00Lukiolaiset

Lukiolaiset ovat tyytyväisiä pitkään ja hartaasti odotetun perusopetuksen tuntijakoratkaisun saapumiseen. Päätös vapauttaa päättäjät vihdoinkin asennoitumaan lukiokoulutuksen määrätietoisen modernisoinnin aloittamiseen.

Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Veera Svahn toivoo hallituksen katseiden kääntyvän seuraavaksi kohti lukiota: ”Lukio on odottanut vuoroaan turhan pitkään. Muiden koulutusmuotojen päivittyessä on lukio jäänyt vähemmälle huomiolle ja tipahtanut kehityksen vankkureilta niin opetuksen sisältöjen, rakenteiden kuin välineiden osalta. Lukio tarvitsee tavanomaisen ohjelmistopäivityksen sijaan uuden prosessorin.”

Hallitusohjelman mukaan perusopetuksen jälkeen on vuorossa lukion valtakunnallisten tavoitteiden ja tuntijaon sekä opetussuunnitelman perusteiden uudistaminen. Nykyinen lukion tuntijako ja opetussuunnitelma ovat vuodelta 2003. Myös ylioppilastutkinnon sähköistämistä ollaan viemässä asteittain eteenpäin.

”Informaatiotulvan keskellä kasvavien y- ja z-sukupolven ylioppilaiden on oltava entistä kriittisempiä ja luovempia. Tämä edellyttää lukiolta suurempaa valinnaisuutta sekä selkeämpää painotusta tiedon hallinnan ja soveltamisen taitoihin. Lukion oppimisympäristöjen on myös tultava tsaarinajalta nykyaikaan”, alleviivaa Svahn ja esittää ansaitulle kesälomalle siirtyvälle hallitukselle haasteen ensi syksyä ajatellen:

”Valtakunnallisten toimenpiteiden on muodostettava lukion kokonaisvaltainen modernisointiohjelma, jolla on rohkeat tavoitteet ja selkeä aikataulu. Ohjelman yksi konkreettinen päämäärä olisi, että vuonna 2016 uuden tuntijaon ja opetussuunnitelman piirissä aloittavat lukiolaiset voisivat vuonna 2019 suorittaa ylioppilaskirjoitukset tietotekniikkaa hyödyntäen.”

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Veera Svahn, 045 129 6812, veera.svahn@lukio.fi