Jutut Liitto Opiskelijakortti Edut Tapahtumat Opiskelijalle Lukiolaisopas Yhteystiedot

Suomalainen koulu jäänyt oman erinomaisuutensa vangiksi

06.09.2013 08:41Lukiolaiset

Lukiolaiset pelkäävät suomalaisen koulutuksen jääneen oman erinomaisuutensa vangiksi. Pisa-menestys on kääntynyt vähitellen itseään vastaan. Kuluvana vuonna julkaistut kansainväliset selvitykset osoittavat koulujemme jälkeenjääneisyyden erityisesti informaatioteknologian hyödyntämisessä (1) sekä oppilaiden oppimisilossa (2).

”Suomalaisen koulun isoin haaste on lasten ja nuorten hiipuva mielenkiinto koulutyöhön. Vaarana on, että innostuksen laantuminen alkaa syödä myös osaamisen taso. Ratkaisuja oppimisen ilon palauttamiseen on etsittävä oppilaiden ja opiskelijoiden omasta arjesta”, toteaa Suomen Lukiolaisten Liiton (SLL) puheenjohtaja Daniel Sazonov

Hyppäys arjesta kouluun on teknologian käytön osalta monille liian suuri. SLL:n keväällä toteuttaman kyselyn alustavat tulokset paljastavat, että lukiolaisista tieto- ja viestintätekniikka opiskelussaan kotona vähintään viikoittain käyttää selvä enemmistö (85 %). Vastaava luku lukiossa tapahtuvan käytön kohdalla on vain hieman yli puolet (57 %). Vain noin joka kymmenes lukiolainen kertoo voivansa käyttää tietotekniikkaa kaikilla oppitunneilla.

”Yhteys opiskelumotivaation ja oppimisympäristön välillä ei ole vähäinen. Tämä on ymmärrettävä koulutusta kehitettäessä. Diginatiivien on saatava koulussa toteuttaa itseään niillä välineillä, joilla he ovat arjessaan tottuneet käsittelemään ja viestimään informaatiota. Ylioppilaskirjoitusten sähköistymisen myötä lukioilla on erinomainen paikka toimia uutta teknologiaa hyödyntävän pedagogiikan testausalustoina koko koulutuskentälle”, muistuttaa Sazonov.

---

Suomen Lukiolaisten Liitto järjesti Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa perjantaina 6. syyskuuta Lukiolainen 2020 -seminaarin, joka kokosi yhteen noin 80 lukiolaista ja koulutuksen ammattilaista pohtimaan yleissivistävän koulutuksen tulevaisuutta. Seminaari keskittyi erityisesti lukiolaisten muuttuviin oppimis- ja koeympäristöihin. Samalla julkaistiin myös Suomen Lukiolaisten Liiton Lukiolainen 2020 -teesit.

Lähteet

(1) Opetushallitus: Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö Suomessa muuta Eurooppaa jäljessä

(2) Jyväskylän yliopisto: Suomalaisten oppilaiden kouluosaaminen kansainvälistä kärkeä

Puheenjohtaja Daniel Sazonov, 045 129 6812, daniel.sazonov@lukio.fi