Jutut Liitto Opiskelijakortti Frank Tapahtumat Opiskelijalle Lukiolaisopas Yhteystiedot

Ylioppilastutkinnon uudistamisen askelmerkit kohdalleen

11.03.2013 11:05Lukiolaiset

Lukiolaiset toppuuttelevat puheita ylioppilastutkinnon täysremontista tilanteessa, jossa koko lukion kehityssuunta on vielä avoinna. Tutkinnon epävarman höykyttelyn sijaan lukiolaiset kehottavat keskittymään jo olemassa oleviin suunnitelmiin, kuten yo-kokeiden sähköistämiseen.

Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Daniel Sazonov pitää kirjoitusten sähköistämistä uudistuksista keskeisimpänä: ”On noloa, että Pisa-Suomi on jäänyt tietotekniikan opetuskäytössä kansainväliseen keskikastiin. Ylioppilaskirjoitusten sähköistäminen onkin välttämätön uudistus ei pelkästään lukioiden vaan koko koululaitoksemme päivittämisen kannalta. Se on vietävä läpi huolella ja kaavaillussa aikataulussa vuosikymmenen loppuun mennessä.”

Hallitusohjelman mukaan yo-arvosanojen vertailukelpoisuutta halutaan parantaa niiden käyttöarvon kasvattamiseksi korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa. Lukiolaiset pitävät tavoitetta kannatettavana, mutta eivät hyväksy ratkaisuksi tutkinnon perusrakenteiden pomputtelua. Julkisuudessakin väläytelty vaihtoehto kokonaan uudesta, lukion pakollisiin kursseihin perustuvasta ankkurikokeesta saa lukiolaisilta täystyrmäyksen. Vertailukelpoisuutta voidaan ankkurikokeen sijaan kohentaa matemaattisin tasausmallein ja siirtymällä esimerkiksi kielikokeiden arvostelussa eurooppalaisittain tunnustettuihin osaamiskriteereihin.

”Yo-tutkinnon askelmerkkien on täsmättävä käynnissä olevan lukion tuntijako- ja opetussuunnitelmauudistuksen kanssa. Suunnitelmat kokonaan uudesta yo-tutkinnosta voivat tulla kyseeseen vasta, kun itse lukion rakenteista ja sisällöistä on päätetty. Ei voi olla niin, että ylioppilastutkinnossa hypätään kolmiloikkaa, kun muu lukio valmistautuu pituushyppyyn”, tähdentää Sazonov.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Daniel Sazonov, 045 129 6812, daniel.sazonov@lukio.fi

Koulutuspoliittinen asiantuntija Joonas Mikkilä, 045 129 6791, joonas.mikkila@lukio.fi

Kuva: Hermitianta P. Putra (CC)